Astanga Vinyásza Jóga (Első sorozat)

Az astanga vinyásza jóga egy dinamikus jógastílus. Hat sorozatból áll a teljes rendszer, vezetett órán az első sorozattal találkozhatunk legtöbbet, mivel ez a legkönnyebb a hat közül. A gyakorlatsor testtartásait kötött sorrendben gyakoroljuk, így minden első sorozat órán alapjában véve ugyanazzal a gyakorlási móddal fogunk találkozni.

Minden sorozatra jellemző a gyakorlatok folyamatos, szünet nélküli, meghatározott sorrendben történő végzése valamint a légzés és a mozgás összhangja. Az ászanákat öt légzésig tartjuk ki,
így a gyakorlás ideje alatt elég sok ászanát végzünk, ami eleinte szokatlan lehet.

A gyakorlás alatt nincs zene, a fülünket az hangos légzés hangja köti le. A tekintetünket minden pózban egy-egy speciális pontra rögzítjük, ezeket dristiknek nevezzük. Az hangos légzés, az izomzárak megfelelő alkalmazása és a folyamatos mozgás fokozza a test belső hőjét, így segítve a megtisztulást. Ha már megszilárdulni látszik a gyakorlásunk, akkor egy folyamatos meditatív áramlásélményben lehet részünk mind a test, mind a légzés, mind az elme szintjén.

Az astanga jóga nagy előnyei között a gyors, mérhető és biztonságos fejlődést szokták kiemelni, ami elsősorban az ászanák kötött, és mesterien elrendezet sorrendjéből fakad. A gyors
és biztos fejlődés és a modern kor mozgalmas életviteléhez igazodó szintén mozgalmas gyakorlási mód miatt mára nyugaton ez az egyik legnépszerűbb jógaváltozat.

Ezt a jógairányzatot Srí Krisna Pattabhi Jois (1915-2009) nevéhez kötik, akinek személyében egy indiában és nyugaton egyarán ismert, kiváló jógamestert tisztelhetünk. Ő ma már sajnos fizikai formájában nincs a földön, a tanítványi láncot jelenleg unokája R. Sharath Jois viszi tovább, jelenleg ő képviseli leghitelesebben a tradíciót.

A fentiek mellett még fontos tudni, hogy nem csak a testgyakorlásról, vagy tornáról van szó, hanem ez egy komoly tudati folyamat is. A klasszikus astanga jóga nyolc lépcsőfokának legintegráltabb gyakorlási módját végezzük, ha astanga vinyásza jógával foglalkozunk, még akkor is, ha ez eleinte csak fizikai gyakorlásnak tűnik.

A gyakorlás alatt figyeljünk arra, hogy először a testtartások menjenek. Ha tudunk hangosan lélegezni, nyugodtan lélegezzünk hangosan, de eleinte nem követelmény. Amíg több vizuális ingerre van szükségünk a mozgásminták tanulásánál, addig a tekintetirányokat sem kell szigorúan tartani. Azonban tudatosítsuk magunkban, hogy ezek csak engedmények, későb már mind a tartásra, mind a légzésre, mind a tekintetirányokra egyaránt kell majd figyelnünk.